Verfrissende blik: uitslag van de water-fotowedstrijd
Afgelopen maand organiseerden de Dorpsraad in samenwerking met de Foto en Videoclub Loenen aan de Vecht een fotowedstrijd rondom het thema “water”, als één van de identiteitskenmerken van Loenen aan de Vecht. De inzendingen kwamen druppelsgewijs binnen. Tegen de deadline kwam de stroom goed op gang en in totaal hebben we 36 foto’s mogen ontvangen. In de categorie jeugdfotografie (onder de 16 jaar) waren geen inzendingen binnengekomen en daarmee heeft de jury deze ruimte genomen om op basis van de inzendingen een extra prijs toe te kennen: die van de meest artistieke interpretatie.
De inzendingen werden anoniem aangeboden aan de driehoofdige jury, bestaande uit Thea de Bruin, Roel Welling en Maaike van Leeuwen. Deze samenstelling maakte dat er vanuit verschillende invalshoeken kon worden gekeken en beargumenteerd tijdens het juryberaad. De jury heeft zowel met een creatieve als inhoudelijke blik gekeken in relatie tot de opdracht. Dat heeft geresulteerd in de volgende beoordeling:

Eerste prijs:
Foto is gemaakt door: JP Vroemen
De jury werd gegrepen door het prachtige licht en de mystieke sfeer die deze foto uitstraalt. Genomen op hét moment van de dag, waarbij het water in nevelen is gehuld, maar ook de zon reflecteert en de bomen en steiger weerspiegelt. Speels detail is de ladder, die uitnodigt te gaan zwemmen. Het gekozen perspectief maakt voor de toeschouwer ook de beweging van de Vecht inzichtelijk; het is de bocht bij de Glashut.

Tweede prijs:
Foto is gemaakt door: Nanda Nieuwenhoff
De warme, kleurrijke en sfeervolle uitstraling sprak de jury aan. Het moment op de dag en het perspectief van waaruit de foto genomen is, met de zon exact achter de molen, maakt dat het silhouet optimaal tot uitdrukking komt. De spiegeling in het water en de nevel maken het af. Deze foto vertelt tevens een water-verhaal van droge voeten. Het is de Loenderveense Poldermolen, te zien vanaf Oud Over.

Derde prijs:
Foto is gemaakt door: Wouter Hagen
De jury beoordeelde deze foto als “het perfecte idyllische plaatje van Loenen aan de Vecht”. Het perspectief met een drone levert sowieso indrukwekkende beelden op. Deze foto voegt daar nog een extra dimensie aan toe volgens de jury. De mooie, warme kleuren en het licht van de einde middag zon geven een aansprekend beeld. De magnolia boom in bloei, de brug, de kerk, het bootje…. De timing en perspectief van deze foto geven een bekend beeld van Loenen aan de Vecht toch net weer een nieuwe dimensie.

Extra: artistiek-prijs
Foto is gemaakt door: Wendy Alblas
“Een foto die je zo aan de muur wil hangen, qua artistieke invulling springt deze foto er echt uit” aldus de jury. Genomen op een precies het goede moment van de dag met die ondergaande zon, bijna betoverend en onaards. De jury is dan ook de mening toegedaan deze foto te belonen met de artistiek-prijs, waarbij ze de toelichting door de maker er graag bij willen delen: De geiten staan aan de overkant op de dijk langs de nieuwe Wetering, bij de Stationsweg in Nieuwersluis (onderdeel Loenen aan de Vecht;). De foto’s hebben het thema, rising water’, wat als het water gaat stijgen? Dan zou deze dubbel geklapte foto de waarheid kunnen worden,…..

We bedanken alle deelnemers voor het delen van hun perspectief op water, als een van de identiteitskenmerken van Loenen aan de Vecht. Dat we wonen, werken, ondernemen en recreëren in een werkelijk prachtig, waterrijk gebied, laten deze foto’s ons met weer een verfrissende blik zien. De jury heeft genoten van de mooie, artistieke en originele perspectieven.
De wedstrijd is georganiseerd door de Dorpsraad in samenwerking met de Foto en Videoclub Loenen aan de Vecht. De winnende foto’s worden, naast het Loenens Nieuws, ook afgebeeld op de websites. Ook ontvangen zij hun prijzen in de vorm van VVV-bonnen.

Namens de jury: Maaike van Leeuwen